Missie en visie
Visie en uitgangspunten
De stichting heeft een heldere visie, die is uitgewerkt in vier deelgebieden: visie op leren, visie op het leren organiseren, visie op professionaliteit en visie op veranderen. We beogen alle kinderen zoveel mogelijk eerlijke kansen te bieden, ongeacht hun sociaal-economische status. Door middel van een kennisrijk curriculum bereiden we leerlingen voor om actief en succesvol te participeren in de toekomstige maatschappij.
Visie op leren
Onze kinderen leren effectief. Dit betekent dat het leren zo verloopt dat kennis en vaardigheden in het lange termijngeheugen terecht komen. Hierbij ligt onze focus vooral op het eigen maken van kennis. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. Hoe leren werkt, hoe onze hersenen werken, weten we door op de hoogte te zijn van dat wat de wetenschap en de cognitieve psychologie zegt. In het leren laten we ons leiden door bewezen leerprincipes. Voorbeelden hiervan zijn: hoge verwachtingen hebben, heldere doelen stellen, oefenen en het geven van voortdurende feedback.
In het leren richten we ons op drie gebieden: kwalificatie (cognitieve ontwikkeling), socialisatie (burgerschapsontwikkeling) en persoonsvorming (persoonlijk leiderschap).
Visie op het leren organiseren
We organiseren het leren op zo’n manier dat we onze leerlingen optimaal kunnen laten leren. Onze visie op leren en wat de wetenschap zegt over effectieve organisatie van leren, is daarin leidend.
Alle leerkrachten gebruiken in de school dezelfde didactische principes bij het aanleren van kennis en vaardigheden. De 10 instructieprincipes van Rosenshine en expliciete directe instructie (EDI) vinden we van essentieel belang.We bieden een gegarandeerd, kennisrijk curriculum waarin hoge verwachtingen zijn voor alle leerlingen. De leraar kiest na de eerste (groeps-)instructie of er daarna voor bepaalde leerlingen gedifferentieerd wordt in (leer)tijd en ondersteuning. ICT wordt gebruikt als middel om effectief te leren. ICT is ondersteunend en up to date.
We evalueren de effecten van ons onderwijs door zowel formatief (tussentijds, ontwikkelingsgericht) als summatief (aan het eind) te toetsen. We bieden voor onze leerlingen een veilige en ordelijke omgeving die voorspelbaar is. Er is structuur, orde en regelmaat binnen de school. De schoolregels zijn eenduidig. Alle medewerkers gebruiken hetzelfde klassenmanagement, dezelfde regels en structuren. We werken nauw samen met ouders en organiseren ouderbijeenkomsten en overleg waardoor we samen de ontwikkeling van het kind bevorderen.
Visie op professionaliteit
Onze professionele cultuur kenmerkt zich doordat het het leren van de professional centraal staat. Door de permanente cyclus van leren en verbeteren zorgen we er voor dat we onze leerlingen beter laten leren en verhogen we de kwaliteit van ons onderwijs. Leraren blijven continu onderzoeken en vergelijken tussen de eigen praktijk (evidence informed) en wetenschappelijk onderzoek (evidence based). De professionele cultuur stimuleert constant het vergroten van de kennis over onderwijs en didactiek bij de professional. We zijn actiegericht en tonen leiderschap en verantwoordelijkheid.
Bij ons werken professionals intensief samen, stimuleren ze elkaars ontwikkeling door feedback, samen te leren en gebruik te maken van elkaars kennis en kwaliteiten. We spreken dezelfde taal. Iedereen neemt verantwoordelijkheid voor het neerzetten van een professionele cultuur waarin betrouwbaarheid, aan afspraken houden, integriteit en verantwoordelijkheid belangrijk zijn. Er is een positieve, constructieve sfeer doordat iedere medewerker zijn competenties en passie in kan zetten om de organisatiedoelstellingen te behalen.
Visie op veranderen
Onze lerende organisatie is continu bezig met ontwikkelen (nieuwe doelen stellen), verbeteren (het nog beter doen) en vernieuwen (anders doen). Dat betekent dat wij onze visie actueel houden, nieuwe inzichten onderzoeken en bewust keuzes maken wat er wel en niet veranderd wordt.
Verandering vindt vooral plaats door professionalisering. Leraren zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling en van de onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen binnen de school. Door te werken in leerteams waar collectief actieonderzoek wordt gedaan, data worden verzameld en wetenschappelijk onderzoek wordt bestudeerd, werken we gezamenlijk aan de verbetering van het onderwijs. Door te evalueren, te borgen en elkaar aan afspraken te houden, bewaken we dat verandering constructief is en toegepast wordt in de praktijk.
We zorgen voor een stabiele basis met duidelijke routines in de school. Hierdoor is er tijd en ondersteuning voor alle professionals om te leren en continue ontwikkeling te realiseren.