In de media

Uit basisschoolmanagement: effectief schoolleiderschap

‘De kansen van kinderen in de samenleving nemen toe naarmate ze meer kennis en  vaardigheden hebben. Om ieder kind deze kansen te bieden, hebben we hoge verwachtingen van al onze leerlingen. We menen dat deze hoge verwachtingen haalbaar zijn mits er goed en effectief wordt lesgegeven in kennis, vaardigheden en houdingsaspecten. En dat proberen we dagelijks waar te maken.’ Aldus Dave van der Geer, directeur van KBS Drie Koningen in De Meern. ‘Toen de huidige bestuurder van onze stichting een aantal jaren geleden aantrad, ging er een andere wind waaien. Zij heeft gezegd: we zijn in de regio met vijf katholieke scholen die het 

 

Uit PrimaOnderwijs.nl: investeer in een onderzoekscultuur...

Onderwijsonderzoek‘Betere resultaten bij leerlingen en meer werkplezier bij leerkrachten? Investeer in een onderzoekscultuur.

Weten waaróm je in de klas iets doet, maakt onderwijs leuker en effectiever. Hoe? Door te zorgen voor een onderzoekende cultuur en door als team systematisch en onderbouwd speerpunten te bepalen waar je aan gaat werken om je onderwijs verder te verbeteren. Het is het onderwerp van de nieuwe leidraad van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).Leraren zijn leraar geworden omdat ze kinderen zo goed mogelijk onderwijs willen geven. En omdat elke leerling en elke school anders is, is het belangrijk je als school af te vragen: wat hebben onze leerlingen nodig? En past het onderwijs dat wij geven nog steeds bij onze kinderen? Kunnen we zaken verbeteren, zodat ons onderwijs beter aansluit bij wat onze leerlingen nodig hebben? Of hebben we zelf een ambitie om iets dat al best goed gaat toch verder te ontwikkelen?

Uit Didactief: Amanda Wesseling

Voor de vrolijke Amanda Wesseling zijn directe instructielessen een feestje. ‘Omdat je zo duidelijk met stappen werkt, zie je heel snel wie het snapt en wie niet.’

Je hebt mensen die van jongs af aan weten dat ze juf of meester willen worden: de geboren leraar. En je hebt Amanda Wesseling (29), die zich altijd verwondert over zo’n vroege roeping. ‘Ik zat als kind bij iemand in de klas die in groep 6 al wist dat ze juf wilde worden. Op de middelbare school dacht ik aan haar terug en concludeerde: als ik die wens niet al op de basisschool had, dan wil ik het blijkbaar niet zo graag.’ Via een omweg – toerisme bleek .....

Uit onderwijsvanmorgen.nl: Stéphanie Ket

Juf Stéphanie heeft met haar collega-schoolopleider een inwerktraject voor nieuwe leerkrachten ontwikkeld. Voor wie is het inwerktraject bedoeld?Voor alle nieuwe leerkrachten op onze school. Denk aan zijinstromers en stagiairs, maar ook aan starters en mensen die van school wisselen. Als je op een nieuwe school gaat werken, komt er enorm veel op je af. Iedereen wil welkom zijn en zich gezien voelen. 2/3 Wat houdt dat inwerktraject in? Aan het eind van de zomervakantie organiseren we .....

Uit PO Magazine: Dave van der Geer en Noraly Snel

KBS Drie Koningen in De Meern, onderdeel van het samenwerkingsverband Utrecht PO, heeft ervoor gekozen om niet meer de functie van intern begeleider in huis te hebben; sinds een jaar of drie werkt de school met kwaliteitscoördinatoren. Deze ontwikkeling past in het bredere ontwikkelingstraject van de school, waarin de leerkrachten centraal staan: de kwaliteit van het onderwijs valt of staat immers met de kwaliteit van de leerkrachten. Directeur Dave van der Geer vertelt erover: ‘De afgelopen jaren heeft de organisatie van onze school een behoorlijke transitie ondergaan.....

Uit het AD: Naomi leert juf en meester lezen